משבר הקורונה השפיע על עסקים רבים במדינה, אשר נאלצו להתאים את עצמם במהירות, לנסיבות המשתנות, לתקנות העדכניות ולשינויים בשוק שבו הם פועלים. מגוון אמצעים טכנולוגיים, סייעו ומסייעים להם לעשות זאת. אלה כמה דוגמאות לכך:

DRP

בכל הנוגע למשברים ולהתפתחויות בלתי צפויות, אחד הדברים הראשונים שכדאי לעסקים להכיר, הוא נושא ה-DRP. Disaster Recovery Planning הוא תחום שעוסק בהיערכות שיטתית למצבי כשל ואסון שונים. בעזרת שירות DRP לעסקים מספק איכותי, ניתן למשל להתאושש מאובדן מידע, באמצעות שחזורו המהיר מגיבוי. בתסריטים מתוחכמים יותר, ניתן אפילו לעבור לשרת חלופי באופן אוטומטי.

ועידות וידאו

אחת ההשלכות הבולטות של הקורונה על עסקים, היא הפגיעה ביכולת להיפגש פיזית. צמצום האינטראקציה בין העובדים לבין עצמם, העובדים והלקוחות, העסק וספקיו וכן הלאה. פתרון זמין ונפוץ, שהוכיח עצמו היטב בשטח, הוא כל נושא ועידות הוידיאו. העובדה שכלים דוגמת Zoom מוכרים כבר לרבים ומותקנים במילא על חלק ניכר מהמחשבים, עודדה שימוש בכך.

איך ממשיכים לנהל את העסק בזמן משבר הקורונה?

שירותי ענן

אם עוברים לעבוד מהבית, אז כיצד ממשיכים לנהל את העסק, אם אין גישה פיזית למערכות המחשוב שמותקנות בתוך העסק עצמו? אם העבודה מהבית בעסק היא חלקית ויש מי שמתפעל את מערכות המחשוב הפנימיות, ניתן להשתמש בטכנולוגיות שונות שמסייעות לגשת אליהן מרחוק. למשל VPN או Virtual Desktop. אלה טכנולוגיות וותיקות ומבוססות, שעסקים רבים כבר משתמשים בהן. אפשרות נוספת, חשובה במיוחד, מציגים שירותי הענן. בעזרתם, ניתן לשכור שירותי ענן שונים עבור העסק, באופן שמאפשר גישה אליהם ללא תלות במיקום. זה עשוי להתבטא בדברים נקודתיים כמו פתרונות שיתופיות (Collaboration), כולל תיאום משימות בין העובדים. הדבר עשוי להתבטא גם בתחום כבד יותר, כמו מרכזיה בענן ואפילו מערכת ERP בענן.

מחשוב נייד

כאשר עובדים מהמשרד הביתי, עובדים לרוב על מחשב שולחני. זה הוא התקן המחשוב, אשר יחד עם הצג הגדול שלו, יאפשר פרודוקטיביות מרבית. עם זאת, לפטופים, סמארטפונים וטאבלטים, שימושיים מאוד בזמני שינוי, כאשר לא יודעים היכן בדיוק תעבדו ובמעברים בין מקום אחד לשני. יש עסקים אשר נעזרים בשירותי השכרת לפטופים. בזמני משבר, הם עשויים להסתייע בכך יותר. בהקשר זה, חשוב להזכיר את נושא ניקוי משטחי הלפטופים לפני תחילת שימוש בהם, לשם צמצום סיכוני העברת מחלות. ייתכן שמשכיר המכשירים עושה זאת (רצוי!), אבל אפשר וכדאי לעשות זאת גם לבד, ליתר בטחון.

מכירה באינטרנט

משבר הקורונה פגע בחנויות רבות, בחלקן באופן אנוש. אבל חנות היא כיום לא רק חנות פיזית. אם יש לכם חנות מקוונת, במקביל לחנות רגילה, הקורונה היא בוודאי הזדמנות לחזק את החנות המקוונת. אם יש לכם רק חנות רגילה, זו הזדמנות טובה להתעמק באפשרות של הקמת חנות מקוונת במקביל לה.

היבטים חשובים נוספים

ניהול עסקים בשעת משבר הוא למעשה נושא רחב מאוד. כך גם כל היבט השימוש במחשוב במהלך משברים. אלה בקצרה, דוגמאות לכמה מהיבטים נוספים אלה:

המשרד הביתי – ברוב הבתים, ישנה עמדת עבודה מוכנה – שולחן מחשב, מחשב שולחני, צג גדול וחיבור אינטרנט. זו היא תשתית טובה למצבי משבר. עדיין, יש מה לדעת ולהתארגן מראש, בכדי להסתייע בה במצבי משבר.

הדרכה – שינוי אופני עבודה, מחייב פעמים רבות הדרכה. כדאי לקחת בחשבון.

אבטחה – יותר עבודה מרחוק, מביאה ליותר תקשורת מחשבים, שמעלה את סיכוני האבטחה.

לסיכום

לפחות דבר אחד טוב, עסקים רבים כבר הרוויחו מפרשת הקורונה: היערכות משופרת למשברים עתידיים. האמצעים שהזכרנו כאן הם חלק מהדברים שאפשרו זאת והם בוודאי יסייעו לכם גם בעתיד.