אתר איך גדלת

הורים רבים מבינים שהעתיד וההצלחה של הילדים שלהם תלוי בהצלחה שלהם בלימודים בבית הספר. כאשר הילדים לומדים ומוציאים ציונים טובים, הכל כשורה. בשביל הורים אחרים, זהו נושא לא קל שמעורר תסכול. אותו תסכול יכול להביא גם למאבקים ומריבות עם הילד ולעיתים גם חיכוכים עם בן או בת הזוג שלא מסכימים על דרך ניהול המצב. במאמר הזה אנחנו מבקשים להציע לכם כמה דרכים להתייחסות לילדים שלא רוצים ללמוד.

האם הילד באמת לא רוצה ללמוד?

אחת הבעיות המהותיות נובעות, כמו תמיד, כבר בהגדרה לא נכונה של הבעיה. בתי הספר בנויים לפי שיטה מאד מסוימת. שיטה זו יכולה להיות טובה לחלק מהילדים בעוד אחרים מתקשים להתחבר אליה. ילדים הם סקרנים מטבעם. הם שואלים, מתעניינים וחוקרים. לפני שאנחנו מכריזים ש'הם לא רוצים ללמוד' עלינו לחדד את האמירה: מה הם לא רוצים ללמוד? באיזו מתכונת הם לא רוצים ללמוד? וכו'. לאחר שנחדד זאת נבין את הבעיה הספציפית עם הילד או הילדה. באתר איך גדלת תמצאו הרבה מידע שיעזור לכם לענות על השאלות הללו וגם להתמודד עם הסיטואציה.

לאחר חידדנו את הבעיה, יש לבדוק מה ניתן לעשות בקשר לדברים שלא קשורים לילד. אולי הוא יכול להכין את שיעורי הבית בשעה אחרת? אולי במיקום אחר? אולי יש בעיה אובייקטיבית עם מורה מסוים בבית הספר? גם לאחר כל זה, סביר שלא נפתור את הבעיה לחלוטין. בואו נראה מה עוד ניתן לעשות.

במקרים מסוימים ניתן גם לפנות לאבחון של בעיות קשב וריכוז ואולי לטפל גם במישור הטיפולי ואפילו התרופתי. זהו כמובן תהליך שיעשה בליווי צמוד של איש מקצוע מוסמך.

פתרון ארוך טווח

אנחנו כהורים משפיעים מאד על המוטיבציה של הילד. אנחנו צריכים להבין שלדברים שאנחנו אומרים ומשדרים ישנן השפעות עמוקות שלא באות מיד לידי ביטוי. ההמלצה הגורפת של מטפלים ואנשי מקצוע היא להרעיף על הילד משוב חיובי. זה יעזור לו לבנות ביטחון עצמי בדברים שהוא עושה ולטפח אצלו הרגשת הצלחה. רצוי להדגיש תמיד את הדברים הטובים, את השאלות עליהן הוא ענה נכון, את המשימות בהן עמד. זה לא יוביל לשינוי מידי אבל זוהי הדרך היחידה להתמודדות.

גישה שלילית, ביקורת ותיקון אגרסיבי של טעויות יובילו להתכנסות, רתיעה וחוסר ביטחון עצמי. זכרו, ההתפתחות הרגשית של הילד היא החשובה ולא הלימוד עצמו. אנחנו מבינים את הצורך למצוא פתרון מהיר לבעיה ומיד נגיע לעוד פתרונות. מה שחשוב הוא להבין את הנקודה הזו.

מאותה הסיבה ממש לא יעזרו לנו כל מיני שיטות של פרסים ועונשים. ילד לא באמת משתוקק לפרסים ואין לו דרך לתרגם את העונשים באופן פרודוקטיבי. מה שילד צריך הוא את התמיכה של הורי שלאט לאט בונה אישיות חזקה שיודעת להתמודד בעצמה עם תלאות החיים.

מה עוד ניתן לעשות

מבחינה מעשית, מעבר לחיזוקים החיוביים, ניתן פשוט להגביר את הפעילויות והתחומים אליהם הילד או הילדה נמשכים. גם אם אותן פעילויות נראות לכם שטחיות או לא חינוכיות, זו לא הנקודה. אם הילד נמשך לסדרת טלוויזיה למשל, ניתן לצפות בה באינטרנט באנגלית וללמוד שפה. ניתן לשבת יחד איתו ולשאול כל מיני שאלות על אותה הסדרה וכך לעודד אותו להתעמק בה: לדעת מי השחקנים או מתי והיכן צולמה או כל דבר אחר. ברגע שנראה לו שהדברים שהוא נמשך אליהם הם חיוביים וטובים, נוכל להציג לו דברים נוספים ולבקש ממנו להתאמץ. ניתן גם להכיר להם אתרי אינטרנט נחמדים שמלמדים אנגלית, ולעבור עליהם איתו ביחד.

או אז יש סיכוי שזה יצליח – הילד חווה כבר הצלחה בהתעמקות בתחום אחד ואפילו ראה שהוא זה שסוחף אתכם אליו. הרגשת המאמץ וההצלחה כבר לא זרה לו!